Her i huset står Månetoppen fortsatt høyt i kurs. Noe som medfører at NRK sitt nett-tv besøkes både støtt og stadig for tiden. Som en liten overraskelse tenkte jeg derfor at jeg ville strikke en blånisselue til storesøster. Det som er så kjekt med små barn er at den spontane reaksjonen alltid er 100% ekte!

Jentungen: "Mamma, jeg vil være rødnisse"
Mamma: "Ja men, vil du ikke ha denne lua da?"
Jentungen: "Nei! Den skal jeg gi til Mathias"

Tiden vil  vise om luen blir en suksess, eller om den etterhvert får en ny eier. . . .

IMG_3790


Men som den bløthjerta mammaen jeg er så var det bare å begynne å leite i garnlageret etter rødt tovegarn. Rødt er på ingen måte overrepresenter i mitt garnlager, men jeg kom over 1.5 nøste Shetland soft i fargen Tudor fra Malsen og mor, og 1 nøste Chic, som er en matt litt gammelrosa farge, også den fra Malsen og mor. Jeg brukte samme oppskrift som på blånisseluen, men måtte justere maskeantallet litt for at det skulle passe med strikkefastheten.

IMG_3788

Begge luene har fått to omganger i maskinen.
Mønsteret jeg har brukt er fra PT garn og heter Blånisselue - eget hefte.
Til den blå luen brukte jeg Blåfjellgarn, Tvilling, som beskrevet i oppskriften.
Det går med ganske nøyaktig 50 g av hver farge til luen - og VELDIG avhengig av faktisk størrelse på nøstene om det er nok med 1 eller om man må ha 2. Jeg klarte meg med 1. nøste av det mørkeblå garnet, men brukte ganske mye av nøste nr 2 på det lyseblå garnet. Litt kjedelig, men men.. Jeg får strikke matchende votter da, av restene...  

IMG_3791

0 Responses to "Mammas lille jentunge..."

Legg inn en kommentar

All you knit is love © 2009 | Layout: Jackbook